Terapie w szkole
Logo szkoly

Terapie w Szkole

FIZJOTERAPIA

Słowo fizjoterapia wg definicji Światowej Konfederacji Fizjoterapii oznacza "świadczenie usług wobec jednostek lub populacji osób, mających na celu rozwijanie, utrzymywanie i przywracanie im maksymalnych zdolności ruchowych i funkcjonalnych".

W naszej szkole uczy się wiele dzieci z różnymi niepełnosprawnościami m.in.:

  • neurologicznymi (dystrofie mięśniowe, rdzeniowe zaniki mięśniowe, mózgowe porażenia dziecięce, porażenia połowicze itp.)
  • narządu ruchu - jałowe martwice kości, skróty kończyn, wady rozwojowe kończyn, wady kończyn (np. koślawość lub szpotawość kolan, stopy końsko-szpotawe), skrzywienia kręgosłupa (np. skoliozy)
  • sensorycznymi - uszkodzenia narządów zmysłowych (dzieci słabowidzące i niewidome, dzieci słabosłyszące i niesłyszące)
  • związanymi z przewlekłymi schorzeniami narządów wewnętrznych.

Zasadniczym celem prowadzonej fizjoterapii jest odtworzenie lub kompensacja utraconych funkcji przez dzieci tak, aby poprawić ich funkcjonowanie w życiu codziennym. Wśród celów szczegółowych znajduje się m.in.:

  • zwalczanie bólu,
  • zwalczanie stanów zapalnych,
  • przeciwdziałanie skutkom zmniejszonej aktywności ruchowej i poprawa funkcji ruchowych (rozluźnienie mięśni, wzrost ich siły, usprawnienie koordynacji wzrokowo - ruchowej, zwiększenie ruchomości stawów, zapobieganie przykurczom, poprawienie ogólnej wydolności krążeniowo - oddechowej organizmu),
  • usprawnianie czynności poszczególnych narządów oraz całego organizmu.

W naszej szkole każde dziecko uczęszczające na zajęcia fizjoterapii, jest najpierw poddawane indywidualnej ocenie stanu zdrowia i badaniu funkcjonalnemu. Na podstawie przeprowadzonego wywiadu, uzyskanych wyników badań oraz współpracy z lekarzem prowadzącym, możliwe staje się opracowanie planu i kierunku terapii dla danego ucznia. Podczas każdych zajęć fizjiterapii mali "pacjenci" pod opieką wykwalifikowanych fizjoterapeutów wykonują określone ćwiczenia usprawniające, realizując tym samym postawione zadania w procesie rehabilitacji.

Naszym zadaniem jest również szeroko pojęta integracja. W tym celu tworzymy odpowiednie warunki dla rozwoju i spędzania wolnego czasu, służące przeciwdziałaniu tendencjom segregacyjnym, izolacyjnym i dyskryminacyjnym. Do działań tych należy organizacja imprez, zawodów integracyjnych oraz wycieczek pozaszkolnych. Zajęcia fizjoterapii odbywają się w specjalistycznym gabinecie rehabilitacyjnym.

 

Nasi Fizjoterapeuci:

Hanna Rychlik - mgr fizjoterapii; kursy specjalistyczne, konferencje:

  •  Udział w Międzynarodowej konferencji naukowo – szkoleniowej "Wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka – nowe trendy w diagnostyce i terapii" - 2016  
  • Funkcjonalna Osteopatia i Integracja - Kurs rozwijający (Friedhelm Becker) - 2015
  • Udział w V Wałbrzyskiej Konferencji Fizjoterapeutycznej w ramach Wałbrzyskiej Wiosny Nauki 2015 " Fizjoterapia w pediatrii" - 2015 
  • Funkcjonalna Stabilizacja Kręgosłupa - FSK - Trening z obciążeniem dla stabilizacji kręgosłupa i stawów w rehabilitacji i sporcie (Thomas Hermann) - 2015
  • Powięź jako organ czucia (PhD. MA Robert Schleip) - 2014
  • Zintegrowane techniki strukturalne i funkcjonalne w leczeniu skolioz - 2014
  • Anatomy Trains I - 2014
  • Neurorozwojowa diagnostyka i terapia niemowląt i dzieci w okresie wczesnodziecięcym - kurs rozwijający - 2014
  • Diagnostyka i terapia niemowląt i dzieci starszych - kurs podstawowy - 2013
  • Funkcjonalna Osteopatia i Integracja (3 części) - 2012
  • Masaż tkanek głębokich i uwalnianie mięśniowo powięziowe (Art Riggs) - 2011
  • Kurs Podstawowy Kinesiology Taping - 2010
  • Masaż medyczny w chorobach narządu ruchu w oparciu o prawo tensegracji - 2007

  Wioletta Płodzień - mgr fizjoterapii; kursy specjalistyczne, konferencje: 

  • Udział w Międzynarodowej konferencji naukowo – szkoleniowej "Wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka – nowe trendy w diagnostyce i terapii" - 2016
  •  Kurs Podstawowy Kinesiology Taping - 2010

 

Metoda ruchu rozwijającego W.Sherborne

           Ruch Rozwijający to program nastawiony na rozwijanie - przez odpowiednie ćwiczenia i zabawy ruchowe - takich cech, jak poczucie własnej wartości i pewności siebie, poczucie bezpieczeństwa, odpowiedzialność, wrażliwość, umiejętność nawiązywania kontaktów z drugą osobą. Jest to terapia dla dzieci:

- autystycznych

- z nadpobudliwością psychoruchową

- z trudnościami emocjonalnymi

- problemami w nawiązywaniu kontaktów z otoczeniem i ze współdziałaniem z grupą

Terapia łagodzi napięcia i zaburzenia emocjonalne, rozwija inicjatywę i aktywność, rozwija interakcje z rówieśnikami i dorosłymi, powoduje wzrost koncentracji uwagi. Metoda Weroniki Sherborne prowadzona jest według kategorii ruchu:

- ruch prowadzący do poznania własnego ciała

- ruch kształtujący związek jednostki z otoczeniem fizycznym

- ruch wiodący do wytworzenia się związku z drugim człowiekiem

- ruch prowadzący do współdziałania w grupie

- ruch kreatywny

            Terapia ruchowa Weroniki Sherborne umożliwia zaspokojenie wielu potrzeb psychicznych dziecka, dzięki dużej swobodzie w doborze odpowiednich ćwiczeń i podążaniu za inicjatywą dziecka. Dlatego dziecko w tym programie wspomagania rozwoju może być nie tylko "aktorem", ale i "autorem". Sesje ruchowe prowadzone metodą W. Sherborne dają dziecku sposobność odkrycia dróg, dzięki którym może pracować na poziomie swoich własnych możliwości. Tylko to może prowadzić do podniesienia samooceny i może otworzyć drogę do bardziej pozytywnego nastawienia wobec świata. Pozytywna postawa wobec siebie i otoczenia jest źródłem motywacji do działania oraz postawy wrażliwości i otwarcia na nowe doświadczenia.

Terapia metodą dr P.Denisona

Główne cele zajęć metodą Dr P. Dennisona mają na uwadze kształcenie, usprawnianie i korygowanie zaburzeń w następujących obszarach:

- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała

- kształcenie znajomości schematu ciała

- kształcenie orientacji przestrzennej

- rozwijanie sfery emocjonalnej

- kompensowanie zaburzeń w sferze emocjonalnej i intelektualnej

Udział w zajęciach z wykorzystaniem kinezjoligii edukacyjnej daje możliwości łatwiejszego uczenia się przez: wzrost rozumienia

- poprawienie zdolności organizacyjnych

- usprawniają percepcję wzrokowo ruchową i słuchowo ruchową

- poprawienie pamięci długo i krótkoterminowej

- wzmocnienie koordynacji i współpracy półkul mózgowych

- ułatwiają rozwój abstrakcyjnego myślenia

- wspomagają pozytywne nastawienie i równowagę emocjonalną

- aktywizację mechanizmów naturalnego rozwoju

- wykorzystanie naturalnych możliwości uczenia się (naturalnych koordynacji i nawyków

- integrację funkcji półkul mózgowych

- integrację funkcji poziomów rozwoju mózgu

- rozwój ruchowy, emocjonalny i intelektualny

Ćwiczenia wykonywane w trakcie zajęć w znacznym stopniu rozwijają:

- koncentrację

- pamięć

- myślenie logiczne i twórcz

- spostrzegawczość

- szybkość i łatwość kojarzenia materiału abstrakcyjnego

- szybkość i łatwość czytania i pisania

- koordynację ruchową

- umiejętności społeczne

- otwartość i aktywność na tle grupy

- pomysłowość, twórczą wyobraźnię i inicjatywę

- samokontrolę

- współpracę i chęć niesienia pomocy innym

- przeciwdziałanie agresji

Pedagog specjalny
Ewa Pietraszko

Więcej artykułów…

  1. Terapia integracji sensorycznej
Pomysłodawca i administrator :

Wykonanie : Wojciech Nosal & Rafał Budzis