|
Terapie w Szkole
Słowo fizjoterapia wg definicji Światowej Konfederacji Fizjoterapii oznacza "świadczenie usług wobec jednostek lub populacji osób, mających na celu rozwijanie, utrzymywanie i przywracanie im maksymalnych zdolności ruchowych i funkcjonalnych".
W naszej szkole uczy się wiele dzieci z różnymi niepełnosprawnościami m.in.:
- neurologicznymi (dystrofie mięśniowe, rdzeniowe zaniki mięśniowe, mózgowe porażenia dziecięce, porażenia połowicze itp.)
- narządu ruchu - jałowe martwice kości, skróty kończyn, wady rozwojowe kończyn, wady kończyn (np. koślawość lub szpotawość kolan, stopy końsko-szpotawe), skrzywienia kręgosłupa (np. skoliozy)
- sensorycznymi - uszkodzenia narządów zmysłowych (dzieci słabowidzące i niewidome, dzieci słabosłyszące i niesłyszące)
- związanymi z przewlekłymi schorzeniami narządów wewnętrznych.
Zasadniczym celem prowadzonej fizjoterapii jest odtworzenie lub kompensacja utraconych funkcji przez dzieci tak, aby poprawić ich funkcjonowanie w życiu codziennym. Wśród celów szczegółowych znajduje się m.in.:
- zwalczanie bólu,
- zwalczanie stanów zapalnych,
- przeciwdziałanie skutkom zmniejszonej aktywności ruchowej i poprawa funkcji ruchowych (rozluźnienie mięśni, wzrost ich siły, usprawnienie koordynacji wzrokowo - ruchowej, zwiększenie ruchomości stawów, zapobieganie przykurczom, poprawienie ogólnej wydolności krążeniowo - oddechowej organizmu),
- usprawnianie czynności poszczególnych narządów oraz całego organizmu.
W naszej szkole każde dziecko uczęszczające na zajęcia fizjoterapii, jest najpierw poddawane indywidualnej ocenie stanu zdrowia i badaniu funkcjonalnemu. Na podstawie przeprowadzonego wywiadu, uzyskanych wyników badań oraz współpracy z lekarzem prowadzącym, możliwe staje się opracowanie planu i kierunku terapii dla danego ucznia. Podczas każdych zajęć fizjiterapii mali "pacjenci" pod opieką wykwalifikowanych fizjoterapeutów wykonują określone ćwiczenia usprawniające, realizując tym samym postawione zadania w procesie rehabilitacji.
Naszym zadaniem jest również szeroko pojęta integracja. W tym celu tworzymy odpowiednie warunki dla rozwoju i spędzania wolnego czasu, służące przeciwdziałaniu tendencjom segregacyjnym, izolacyjnym i dyskryminacyjnym. Do działań tych należy organizacja imprez, zawodów integracyjnych oraz wycieczek pozaszkolnych. Zajęcia fizjoterapii odbywają się w specjalistycznym gabinecie rehabilitacyjnym.
Nasi Fizjoterapeuci:
Hanna Rychlik - mgr fizjoterapii; kursy specjalistyczne, konferencje:
- Udział w Międzynarodowej konferencji naukowo – szkoleniowej "Wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka – nowe trendy w diagnostyce i terapii" - 2016
- Funkcjonalna Osteopatia i Integracja - Kurs rozwijający (Friedhelm Becker) - 2015
- Udział w V Wałbrzyskiej Konferencji Fizjoterapeutycznej w ramach Wałbrzyskiej Wiosny Nauki 2015 " Fizjoterapia w pediatrii" - 2015
- Funkcjonalna Stabilizacja Kręgosłupa - FSK - Trening z obciążeniem dla stabilizacji kręgosłupa i stawów w rehabilitacji i sporcie (Thomas Hermann) - 2015
- Powięź jako organ czucia (PhD. MA Robert Schleip) - 2014
- Zintegrowane techniki strukturalne i funkcjonalne w leczeniu skolioz - 2014
- Anatomy Trains I - 2014
- Neurorozwojowa diagnostyka i terapia niemowląt i dzieci w okresie wczesnodziecięcym - kurs rozwijający - 2014
- Diagnostyka i terapia niemowląt i dzieci starszych - kurs podstawowy - 2013
- Funkcjonalna Osteopatia i Integracja (3 części) - 2012
- Masaż tkanek głębokich i uwalnianie mięśniowo powięziowe (Art Riggs) - 2011
- Kurs Podstawowy Kinesiology Taping - 2010
- Masaż medyczny w chorobach narządu ruchu w oparciu o prawo tensegracji - 2007
Wioletta Płodzień - mgr fizjoterapii; kursy specjalistyczne, konferencje:
- Udział w Międzynarodowej konferencji naukowo – szkoleniowej "Wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka – nowe trendy w diagnostyce i terapii" - 2016
- Kurs Podstawowy Kinesiology Taping - 2010
Ruch Rozwijający to program nastawiony na rozwijanie - przez odpowiednie ćwiczenia i zabawy ruchowe - takich cech, jak poczucie własnej wartości i pewności siebie, poczucie bezpieczeństwa, odpowiedzialność, wrażliwość, umiejętność nawiązywania kontaktów z drugą osobą. Jest to terapia dla dzieci:
- autystycznych
- z nadpobudliwością psychoruchową
- z trudnościami emocjonalnymi
- problemami w nawiązywaniu kontaktów z otoczeniem i ze współdziałaniem z grupą
Terapia łagodzi napięcia i zaburzenia emocjonalne, rozwija inicjatywę i aktywność, rozwija interakcje z rówieśnikami i dorosłymi, powoduje wzrost koncentracji uwagi. Metoda Weroniki Sherborne prowadzona jest według kategorii ruchu:
- ruch prowadzący do poznania własnego ciała
- ruch kształtujący związek jednostki z otoczeniem fizycznym
- ruch wiodący do wytworzenia się związku z drugim człowiekiem
- ruch prowadzący do współdziałania w grupie
- ruch kreatywny
Terapia ruchowa Weroniki Sherborne umożliwia zaspokojenie wielu potrzeb psychicznych dziecka, dzięki dużej swobodzie w doborze odpowiednich ćwiczeń i podążaniu za inicjatywą dziecka. Dlatego dziecko w tym programie wspomagania rozwoju może być nie tylko "aktorem", ale i "autorem". Sesje ruchowe prowadzone metodą W. Sherborne dają dziecku sposobność odkrycia dróg, dzięki którym może pracować na poziomie swoich własnych możliwości. Tylko to może prowadzić do podniesienia samooceny i może otworzyć drogę do bardziej pozytywnego nastawienia wobec świata. Pozytywna postawa wobec siebie i otoczenia jest źródłem motywacji do działania oraz postawy wrażliwości i otwarcia na nowe doświadczenia.
Główne cele zajęć metodą Dr P. Dennisona mają na uwadze kształcenie, usprawnianie i korygowanie zaburzeń w następujących obszarach:
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała
- kształcenie znajomości schematu ciała
- kształcenie orientacji przestrzennej
- rozwijanie sfery emocjonalnej
- kompensowanie zaburzeń w sferze emocjonalnej i intelektualnej
Udział w zajęciach z wykorzystaniem kinezjoligii edukacyjnej daje możliwości łatwiejszego uczenia się przez: wzrost rozumienia
- poprawienie zdolności organizacyjnych
- usprawniają percepcję wzrokowo ruchową i słuchowo ruchową
- poprawienie pamięci długo i krótkoterminowej
- wzmocnienie koordynacji i współpracy półkul mózgowych
- ułatwiają rozwój abstrakcyjnego myślenia
- wspomagają pozytywne nastawienie i równowagę emocjonalną
- aktywizację mechanizmów naturalnego rozwoju
- wykorzystanie naturalnych możliwości uczenia się (naturalnych koordynacji i nawyków
- integrację funkcji półkul mózgowych
- integrację funkcji poziomów rozwoju mózgu
- rozwój ruchowy, emocjonalny i intelektualny
Ćwiczenia wykonywane w trakcie zajęć w znacznym stopniu rozwijają:
- koncentrację
- pamięć
- myślenie logiczne i twórcz
- spostrzegawczość
- szybkość i łatwość kojarzenia materiału abstrakcyjnego
- szybkość i łatwość czytania i pisania
- koordynację ruchową
- umiejętności społeczne
- otwartość i aktywność na tle grupy
- pomysłowość, twórczą wyobraźnię i inicjatywę
- samokontrolę
- współpracę i chęć niesienia pomocy innym
- przeciwdziałanie agresji
Pedagog specjalny Ewa Pietraszko
|
|