Pływanie
Logo szkoly

Szkoła

O projekcie "Pracownia przyrodnicza w każdej gminie"

Pracownia przyrodnicza w każdej gminie
Nazwa programu operacyjnego:
Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013
Numer i nazwa priorytetu programu operacyjnego
7. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury edukacyjnej na Dolnym Śląsku (Edukacja)
Numer i nazwa działania programu operacyjnego
7.2 Rozwój infrastruktury placówek edukacyjnych
Całkowita wartość projektu i kwota dofinansowania:
Całkowita wartość: 23 250 035,31 PLN
Kwota dofinansowania: 16 275 024,72 PLN
Okres realizacji projektu:
- rozpoczęcie realizacji projektu: 13.10.2009 r.
- rozpoczęcie rzeczowe realizacji projektu: 29.07.2010 r.
- zakończenie rzeczowe realizacji projektu: 22.12.2010 r.
- zakończenie finansowe realizacji projektu: 31.12.2010 r.
- trwałość projektu musi być zapewniona w okresie 5 lat od dnia zakończenia finansowej realizacji projektu, czyli do 31.12.2015 r.
Założeniem projektu był zakup wyposażenia 118 pracowni przyrodniczych służących realizacji zajęć, z wykorzystaniem eksperymentu uczniowskiego, w ramach bloku przedmiotowego przyroda w klasach IV-VI szkół podstawowych oraz dwóch pracowni specjalistycznych, zlokalizowanych w ośrodkach edukacji ekologicznej.
Projekt „Pracownia przyrodnicza w każdej gminie” realizowany był w partnerstwie ze 118 dolnośląskimi gminami, które zapewniły odpowiednie warunki we wskazanej przez siebie szkole podstawowej, w tym stosowne pomieszczenie dydaktyczne oraz właściwie zmotywowanego i posiadającego pełne kwalifikacje nauczyciela przyrody. Większość pracowni zlokalizowana jest w szkołach położonych na obszarach wiejskich. Dwie pracownie specjalistyczne, nastawione głównie na problematykę ekologiczną, zlokalizowane są w ośrodkach edukacji ekologicznej Dolnośląskiego Zespołu Parków Krajobrazowych.
Projekt zakończony z dniem 31.12.2010 r., ale dopiero teraz przynosi założone w projekcie rezultaty, co przedkłada się na ilość uczniów korzystających z zakupionego sprzętu w ramach projektu. Dostarczony sprzęt w chwili obecnej umożliwia zaprojektowanie i przeprowadzanie większości doświadczeń uczniowskich przewidzianych w programach nauczania przedmiotu przyroda oraz na rozwijanie zainteresowań i umiejętności uczniów związanych z poznawaniem i badaniem środowiska naturalnego oraz jego ochroną. Na wyposażeniu pracowni znajdują sie również odpowiednie multimedia pozwalające na wizualizacje przebiegu i wyników prowadzonych eksperymentów, a także interaktywne systemy informatyczne umożliwiające bieżące i efektywne sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013.

Wycieczka do Karkonowskiego...

W ramach realizacji projektu "Dolnośląska szkoła liderem projakościowych zmian w polskim systemie edukacji" uczestniczyliśmy w dwudniowej wycieczce dydaktycznej do Karkonowskiego Parku Narodowego.


Wycieczka odbyła się w dniach 26 i 27 maja 2011 r.. Z Wałbrzycha wyjechaliśmy wczesnym rankiem. Podróż autokarem nie trwała zbyt długo i około godziny 10.30 dojechaliśmy do Karpacza. Na miejscu czekał na nas przewodnik, z którym poszliśmy na spacer w góry Karkonosze. W czasie tej wędrówki zwiedziliśmy kolejno: Domek Myśliwski, Schronisko Samotnia i Świątynię Wang. Po spacerze pojechaliśmy autokarem do schroniska, gdzie zjedliśmy obiad. Po południu zwiedzaliśmy Jelenią Górę. 

W drugim dniu pojechaliśmy do Szklarskiej Poręby i widzieliśmy Wodospad Szklarki, później pojechaliśmy do Kowar, gdzie zwiedzaliśmy Park Miniatur. Po zwiedzeniu Parku wróciliśmy do Wałbrzycha.
Dzięki tej wycieczce mogliśmy poznać wiele nieznanych nam dotąd zakątków Dolnego Śląska.

 

Przejdź do galerii

O projekcie "Razem w pełni sprawni"

 
RAZEM W PEŁNI SPRAWNI LEISTUNGSSTARK projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Polska – Saksonia 2007-2013 NUR GEMEINSAM VOLL / das Projekt finanziert aus Mitteln des Europäischen Fonds für regionale Entwicklung im Rahmen des Operationellen Programms der grenzübergreifenden Zusammenarbeit Sachsen - Polen 2007-2013

 

 

O projekcie
„RAZEM W PEŁNI SPRAWNI”
Informacja dla uczniów i nauczycieli

 

Zespół Szkół Integracyjnych w Wałbrzychu bierze udział w projekcie „Razem w pełni sprawni” organizowanym przez:

 

• Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Wydział ds. Osób Niepełnosprawnych,
• Stowarzyszenie „Frauen auf dem Weg nach Europa e.v.” Görlitz,
• Fundację „Promyk Słońca” z Wrocławia

 

oraz tworzy własne mini - projekty szkolne.

 

Opiekunami projektów szkolnych są:

 

W szkole podstawowej – p. Elżbieta Brzyska,
W gimnazjum – p. Urszula Witkowska.

 

W ramach projektu „Razem w pełni sprawni” uczestnicy (nauczyciele i uczniowie) wspólnie poszukują rozwiązań:

 

• jak stać się nowoczesną szkołą - przyjazną osobom niepełnosprawnym,
• jak przezwyciężać obawy i zahamowania przed niepełnosprawnością,
• jak budować system wsparcia i pomocy uczniowi niepełnosprawnemu w szkole,
• jak przygotować się do współuczestniczenia w życiu szkolnym i pozaszkolnym
z osobami niepełnosprawnymi,
• jak wprowadzać w życie ideę społeczeństwa uniwersalnego otwartego dla każdego, społeczeństwa BEZ BARIER.

 

Głównym założeniem projektów szkolnych jest, by uczestnicy:

 

- nauczyciele:

 

• stali się liderami integracji podejmującymi działania na rzecz osób niepełnosprawnych w swoim środowisku,
• budowali wzorzec człowieka wrażliwego na problemy i potrzeby tych osób.

 

- uczniowie:

 

• doświadczali i odkrywali, czym jest niepełnosprawność,
• kształtowali własne postawy wobec drugiego człowieka i uwrażliwiali na problemy osób niepełnosprawnych oraz inspirowali do działania na ich rzecz swoich kolegów.

 

Jak realizować projekt „Razem w pełni sprawni”?

 

Zastosujcie metodę badania w działaniu polegającą na przyjęciu postawy badacza własnej społeczności, który nie tylko przygląda się otaczającej rzeczywistości, prowadzi badania terenowe, ale jednocześnie sam inicjuje działania, które prowadzą do polepszenia sytuacji osób niepełnosprawnych.

 



Etapy realizacji projektu

 

Etap 1:

 

Identyfikacja problemu – rozpoznajcie sytuację osób niepełnosprawnych w Waszym środowisku (szkoła, miasto), ich potrzeby i problemy.

 

Przykładowe działania:

 

• Spróbujcie dotrzeć do osób niepełnosprawnych, Waszych kolegów oraz mieszkańców Wałbrzycha, do osób i instytucji, których problemy osób niepełnosprawnych dotyczą lub dotyczyć powinny,
• Przeprowadźcie wywiady z osobami niepełnosprawnymi lub/i ich opiekunami, zapytajcie, czego dotyczą ich największe problemy w życiu codziennym,
• Skonstruujcie ankietę i przeprowadźcie sondaż wśród zdrowych i niepełnosprawnych mieszkańców Wałbrzycha (Waszych kolegów/ znajomych/ członków rodziny) poszukując odpowiedzi na pytania:

 

- jak żyje się niepełnosprawnym w Wałbrzychu?
- z jakimi problemami się borykają?
- jakie mają możliwości nauki, pracy i spędzania wolnego czasu?
- jaką wiedzę na temat niepełnosprawności mają mieszkańcy?
- jakie są relacje pomiędzy pełnosprawnymi a niepełnosprawnymi?

 

• Poszukajcie informacji na temat działających w Wałbrzychu organizacji na rzecz osób niepełnosprawnych i charakteru ich działalności, przeprowadźcie wywiady z przedstawicielami tych stowarzyszeń,
• Zainteresujcie się, które zakłady pracy w Wałbrzychu zatrudniają osoby niepełnosprawne,
• Zbadajcie obiekty użyteczności publicznej w Wałbrzychu (urzędy, teatry, kina, kluby, biblioteki, szkoły, sklepy itp.) pod względem ich dostępności dla osób niepełnosprawnych,

 

Etap 2:

 

Rekonesans badawczy – postawcie diagnozę, co jest przyczyną zidentyfikowanych problemów osób niepełnosprawnych (czy są to złe przepisy, bariery architektoniczne, bariery mentalne, czy inne?)

 


Etap 3:

 

Działanie – zorganizujcie projekty, których celem będzie burzenie barier i kształtowanie pozytywnych postaw wobec osób z niepełnosprawnością oraz poprawienie jakości ich funkcjonowania w społeczeństwie,

 

Przykładowe działania:

 

• Sprządźcie dokumentacje fotograficzną na temat barier architektonicznych istniejących w obiektach użyteczności publicznej (pozwoli to Wam na późniejsze sporządzenie informacji dla władz miasta i instytucji działających na rzecz osób niepełnosprawnym),
• Przygotujcie listę obiektów przyjaznych osobom niepełnosprawnym,
• Wyniki waszych badań i poszukiwań zamieśćcie na stronie internetowej szkoły i zainteresujcie nimi media,
• Ogłoście konkurs na spot dotyczący sytuacji osób niepełnosprawnych w Waszym środowisku,
• Przygotujcie prezentacje multimedialną ilustrującą dziania podejmowane w naszej szkole na rzecz Waszych niepełnosprawnych kolegów i przekażcie ją innym szkołom,
• Zorganizujcie konkurs plastyczny pn. np. „Architektura dla wszystkich”, „Wałbrzych bez barier” itp.,
• Podejmijcie współpracę z instytucjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych, zaproście ich przedstawicieli do szkoły, zorganizujcie spotkania z nimi Waszych kolegów,
• Przeprowadźcie doświadczenie, polegające na wcieleniu się w osoby niepełnosprawne: na wózku, niewidome, niesłyszące. Spróbujcie doświadczyć „na własnej skórze” przeszkody, z jakimi borykają się w codziennym funkcjonowaniu. Usiądźcie na wózku inwalidzkim i spróbujcie pokonać określony dystans, zawiążcie opaski na oczach i asekurowani przez inną osobę udajcie się w wyznaczone miejsce, zastosujcie stopery do uszu i spróbujcie „usłyszeć” rozmówcę, znajdującego się na drugim końcu pomieszczenia itp. Następnie opiszcie swoje wrażenia,
• Promujcie przejawy wrażliwości i empatii w stosunku do niepełnosprawnych uczniów Waszego gimnazjum, nagradzajcie za udzielane im wsparcie i pomoc - ogłoście konkurs na „Super Kolegę”/ „Super Koleżankę,
• Organizujcie spotkania z uczniami/osobami niepełnosprawnymi spoza Waszej szkoły/regionu/ kraju,
• Zorganizujcie związane z tematem projektu konkursy plastyczny i/lub fotograficzny,
• Zaproponujcie wpisanie projektu „Razem w pełni sprawni” na listę projektów gimnazjalnych.

 

Osoby zainteresowane udziałem w projekcie zgłoszą się do p. U. Witkowskiej, sala 206

 

O projekcie "Dolnośląska e- szkoła"

Projekt "Dolnośląska e-szkoła" jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 - 2013.

Wyniki diagnoz edukacyjnych wskazują na braki w wykorzystywaniu przez polskich uczniów wiedzy w praktyce, twórczego rozwiązywania problemów i zadań matematycznych. Istnieje konieczność kształtowania kompetencji kluczowych, w tym samodzielnego myślenia i rozumowania matematycznego, stosowania alternatywnych rozwiązań oraz aktywnego korzystania z ICT. Strategia Rozwoju Województwa Dolnośląskiego do 2020 roku, a także krajowe strategie sektorowe zakładają zwiększenie liczby osób studiujących na kierunkach matematyczno-przyrodniczych i technicznych. Poprawę niekorzystnych w tym względzie wskaźników można osiągnąć w szczególności poprzez zwiększenie odsetka dziewcząt podejmujących studia z zakresu science. Według danych OECD na 100 000 pracujących w Polsce 2 200 osób stanowią absolwenci (mężczyźni) tych kierunków, a zaledwie 1 780 osób to absolwentki (kobiety). Źródło tych nierówności ma swój początek już na najwcześniejszych etapach kształcenia, gdzie większość szkół nie potrafi rozbudzić u uczniów, a zwłaszcza uczennic zainteresowania przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi oraz rozwijać kompetencje kluczowe w rozumieniu Zaleceń Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Z publikowanych corocznie raportów ze sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych wynika, iż dziewczęta uzyskują z części humanistycznej znacznie lepsze wyniki niż chłopcy, a z części matematyczno-przyrodniczej, zwłaszcza z najtrudniejszego obszaru wymagań, nieco lepsi są chłopcy. Generalnie gorsze wyniki w nauce uzyskiwane przez chłopców wynikają w dużej mierze z dotykających ich częściej problemów wychowawczych, w tym absencji, które skutkują zdecydowanie większą drugorocznością chłopców niż dziewcząt.

Z raportów Instytutu Spraw Publicznych monitorujących wdrażanie reformy strukturalno-programowej wynika, iż wśród repetentów gimnazjów, aż 82% stanowią chłopcy. Do poprawy jakości kształcenia i wychowania w opisanym wyżej zakresie szkołom potrzebne są odpowiednie zasoby edukacyjne, przygotowana kadra i wsparcie przy opracowaniu i wdrażaniu programów rozwojowych. Odpowiedzią na te potrzeby są opracowane na Dolnym Śląsku komplementarne projekty tworzące rozwiązanie systemowe zamykające się w triadzie: zasoby, kadra, program. Szkoły pozyskają zasoby w ramach RPO poprzez dwa komplementarne projekty: „Dolnośląska e-Szkoła” – wyposażenie w najnowsze rozwiązania techniczne, co da możliwość kształtowania u uczniów umiejętności posługiwania się ICT w realizacji zadań i rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i „Pracownia przyrodnicza w każdej gminie” – nowoczesne wyposażenie umożliwiające uczniom prowadzenie i obserwację eksperymentów z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Istotna dla szkół będzie możliwość korzystania z platformy edukacyjnej stanowiącej wirtualne środowisko nauczania – uczenia się, pracy własnej i zespołowej, tworzenia i wykorzystania materiałów edukacyjnych oraz administrowania procesem kształcenia. Wzmocnieniem zasobów i możliwości realizacji zajęć metodami aktywizującymi i interaktywnymi będzie Multicentrum zakupione i uruchomione w ramach tego projektu. W związku z założoną komplementarnością działań w ramach działania 9.4 POKL powstał projekt zapewniający szkolenia dla nauczycieli odpowiednie do pozyskanych przez szkoły nowych technologii.

Głównym elementem scalającym komplementarne ze sobą projekty jest tworzenie programów wykorzystujących zasoby i nabyte umiejętności nauczycieli nakierowanych na wspieranie uczniów w ich rozwoju. Praktyka wskazuje, że szkoła powinna wdrożyć program rozwojowy oparty na zdefiniowanych potrzebach uczniów, który w efekcie przyniesie ich rozwój i zwiększy poziom kompetencji kluczowych. Pozwoli to na pełne zrealizowanie założonych celów i upowszechnienie najlepszych rozwiązań przyjętych w szkołach. Taką możliwość stwarza niniejszy projekt. Jego istotą będą wdrożone programy rozwojowe szkół obejmujące: wykorzystanie zasobów platformy edukacyjnej do tworzenia zajęć i uzyskania dostępu do ogólnoświatowego kontentu edukacyjnego; stworzenie szkolnych miniportali edukacyjnych; pozaszkolne i pozalekcyjne zajęcia rozwojowe, w tym wspomagane przez ekspertów – realizowane w formie wycieczek dydaktycznych, np. do Multicentrum, parków krajobrazowych, placówek naukowych; wykorzystanie metod samooceny (portfolio, e–portfolio); tutoring opierający się na spotkaniach tutora z uczniem, stwarzający możliwość jego integralnego rozwoju. Programy rozwojowe szkół staną się impulsem do przekształceń w dolnośląskiej edukacji. W rezultacie wzrośnie efektywność kształcenia w zakresie kompetencji kluczowych. Upowszechnione doświadczenia szkół stworzą bazę najlepszych praktyk.



Głównym celem projektu jest wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów o utrudnionym dostępie do edukacji, zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych – podnoszenie jakości procesu kształcenia, wspieranie indywidualnych zainteresowań i zdolności każdego ucznia ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności kluczowych poprzez realizację programów rozwojowych na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych, a także wdrażanie przyjętych rozwiązań do praktyki szkolnej. Cele szczegółowe projektu: wsparcie merytoryczne i finansowe 250 szkół realizujących projekty kluczowe we wdrożeniu programów rozwojowych; wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych w procesie kształcenia z uwzględnieniem równości szans kobiet i mężczyzn; rozwój kompetencji kluczowych ze szczególnym uwzględnieniem ICT i nauk matematyczno-przyrodniczych poprzez stymulowanie aktywności fizycznej ucznia. Działania projektu pozwolą osiągnąć określone cele edukacyjne zapisane również w Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego do 2020 roku, które w pełni korespondują ze strategią wspólnotową oraz podobnymi dokumentami krajowymi. Generalnie zakłada się równość kobiet i mężczyzn w dostępie do niniejszego projektu, jednak ze względu na przytoczone wyżej zróżnicowania osiągnięć szkolnych w zależności od płci, zaplanowano stosowne preferencje przy poszczególnych formach wsparcia przewidzianych w projekcie. I tak dziewczęta, w proporcjach stosownych do efektów kształcenia uzyskiwanych przez poszczególne szkoły, uzyskają pierwszeństwo w dostępie do zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i ICT, a wskaźniki w tym względzie, średnio dla wszystkich szkół, wynieść powinny 60% dziewcząt, 40% chłopców. Odwrotne proporcje (60% chłopców, 40% dziewcząt) dotyczyć będą zajęć związanych z rozwojem pozostałych kompetencji kluczowych. Również tutoring opiekuńczy oraz zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze obejmą w większym zakresie chłopców, gdyż wykazują oni, częściej niż dziewczęta, problemy w nauce oraz zagrożenia patologiami społecznymi. Zakłada się, że uzyskane rezultaty realizacji projektu w znaczącym stopniu wpłyną na poprawę sytuacji zarówno dziewcząt, jak i chłopców uczestniczących w projekcie.
Projekt w liczbach
250 – szkół które jednocześnie są objęte projektami kluczowymi, ujętymi w indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych realizowanych w ramach RPO WD na lata 2007–2013.

112 – szkół realizujących pozostałe elementy programu rozwojowego, objętych jest projektem „Dolnośląska e-Szkoła”

118 – szkół podstawowych uczestniczy w projekcie „Pracownia przyrodnicza w każdej gminie”

50 – szkół realizujących programy rozwojowe, uwzględniające m.in. rozwój kompetencji kluczowych poprzez stymulację aktywności fizycznej uczniów

Różnorodnymi formami wsparcia w projekcie objętych zostanie nie mniej niż 7 700 uczniów, w tym nie mniej niż 4 020 dziewcząt.

Łączna liczba zajęć pozalekcyjnych to 55 440 godzin. Będą to zajęcia z obszaru matematyczno-przyrodniczego, technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz sportu.

Zajęcia pozaszkolne dla co najmniej 500 uczniów realizujących międzyszkolne projekty edukacyjne. Łączna liczba zajęć pozaszkolnych to 1 500 godzin.

Łączna liczba zajęć w Multicentrum 2 250 godzin. Zajęcia w Multicentrum odbędą się dla co najmniej 3 750 uczniów.


Opieka pedagogiczno-psychologiczna tutora w każdej szkole – łączna liczba zajęć tutorów wynosi 51 000 godzin.


Każda szkoła będąca beneficjentem projektu prowadzi na platformie edukacyjnej mini portal edukacyjny – łącznie 250 miniportali edukacyjnych.

Pomysłodawca i administrator :

Wykonanie : Wojciech Nosal & Rafał Budzis